su

گل سوسن

su

گل سوسن

پنجشنبه, ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۳، ۱۰:۰۶ ق.ظ

استرس

استرس تاثیر منفی بر یادگیری دانش آموزان دارد


اصفهان - بسیاری از روانشناسان معتقدند که استرس و اضطراب، تاثیر بسیار منفی بر سلامت روح و روان و یادگیری دانش آموزان به ویژه در ایام آغازین سال تحصیلی دارد.

روانشاسان می گویند بهداشت روان کودکان هم آهنگ با بهداشت جسم و تن آنها باید مورد توجه والدین قرار بگیرد.

آنها بر این باورند که یکی از تاثیرات بسیار آسیب زای استرس و اضطراب که از سوی خانواده ها به دانش آموزان منتقل می شود، از بین رفتن انگیزه ادامه تحصیل در سن نوجوانی است.

ˈافسانه برومندˈ یک روانشناس روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، اضطراب و استرس را آفت روح و روان در همه سنین برشمرد.

وی اظهار کرد: اضطراب و استرس در سن مدرسه به ویژه در پایه های اول تحصیلی که مهمترین زمان شکل گیری علاقه و انگیزه کسب علم در دانش آموزان است می تواند آسیبهای جبران ناپذیری را بر دانش آموزان و در نهایت به جامعه وارد کند.

وی، سخت گیری بیش از اندازه، عدم حمایت و تشویق، والدین مضطرب، اختلافات خانوادگی، رقابت غیر منطقی و تهدیدهای بی مورد را از عوامل استرس زا در خانواده برشمرد.

برومند همچنین، توجه بیش از حد به مسائل تحصیلی فرزند، الگوهای خشک فرزندپروری، سرزنش و تنبیه و وضعیت اقتصادی پایین را از دیگر عوامل ایجاد استرس در کانون خانواده عنوان کرد.

این روانشناس ضمن تاکید بر کنترل استرس والدین در حضور دانش آموز گفت: بهداشت روح و روان دانش آموزان بسیار نیازمند مراقبت است.

وی یادآور شد: دانش آموزی که مدام دارای استرس است نمی تواند در آینده فردی موفق برای اجتماع محسوب شود.

برومند از جمله نقش های خانواده در کاهش اضطراب دانش آموزان را ایجاد جو عاطفی دور از تنش و مشاجره، محدود کردن میهمانی و رفت و آمدهای مکرر، توجه به خواب، استراحت و تفریح دانش آموزان و کاهش یا حذف وظایف محوله خانگی به دانش آموزان عنوان کرد.

وی، حمایت عاطفی و اطمینان بخشی در دوران امتحانات به دانش آموزان، خودداری از ایجاد ترس و دلهره در دانش آموزان و پرهیز از فشار و توقع بیش از حد برای مطالعه و همچنین سرزنش دانش آموزان و مقایسه نکردن آنها با دیگران را از دیگر شیوه های مهم در کاهش استرس در خانواده عنوان کرد.

ˈکبری کشفیˈ کارشناس ارشد روانشناسی نیز به والدینی که دانش آموز کلاس اولی دارند توصیه کرد در حضور کودکان از نگرانی ها و مشکلات صحبت نکنند زیرا این کار موجب تشدید نگرانی در کودکان در کنار دوری از خانواده می شود.

وی افزود: مدرسه بعد از خانه، دومین محیطی است که در رشد شخصیت کودکان تأثیر گذار است و به سلامت روانی آنها کمک بسزایی می کند و مربیان مدرسه در شکل گیری شخصیت دانش آموزان نقش کلیدی و اساسی دارند.

کارشناس ارشد روانشناسی تصریح کرد: اولین تجربه کودکان در مدرسه تأثیر بسزایی در نقش پذیری اجتماعی کودکان دارد.

وی گفت: والدین نیز باید با فراهم کردن شرایط روحی و روانی مناسب در خانه، موجبات تقویت نقش اجتماعی دانش آموزان در آینده جامعه را فراهم کنند.

گ/510/ 607

انتهای پیام /*
: ارتباط با سردبیر
newsroom@irna.ir
  • sosan badry

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی